Friday 28 June 2019

Cari kerja pun ada 'SCAMMER'?

Salam. Sekarang ni rasa semua benda tak selamat. Ada je penipuan di mana-mana. Biasa kita dengar dapat call dari bank, tunggakan itu ini and suruh bank in cepat la apa semua kan? Ni nak carik kerja pun ada scammer jugak?

Aku memang selalu carik peluang kerja baru. Memang selalu scroll. Jobstreet, Jobstore, LinkedIn, Indeed and macam-macma lagi la termasuk SPA jugak. Peluang kerja baru sentiasa ada terpulang kita nak grab peluang yang ada. Of course kita nak gaji yang lebih tinggi kan? Tapi bila ada company yang amik kesempatan ni jadi tak syok. Menganiaya namanya.

Bila dapat satu-satu offer interview, aku memang akan selidik dulu company tu apa. Position tu macma mana. Tapi kalau aku dah puas google tak jumpa jugaksampai jenuh jari ni mencarik, macam mana pulak? Tu tanda-tanda company tak wujud.


Aku search pulak ikut alamat. And yes, aku jumpa blog, forum yang membincangkan isu scam. Nama company walaupun berlainan, alamat yang sama.

Kalau korang tengok, dia offer gaji memang menarik. Position and kerja pun nampak macam tak rumit kan?

Tapi hasil dari apa yang aku search and baca, company ni tak provide basic pun. Dia akan suruh kita carik orang untuk invest. Itupun product yang tak secure. Lain la dah terang-terang macam CWA, Public Mutual, tak pe lah.


So be careful out there! Scammer ni macma-mcam jenis. Kesian untuk orang yang memang perlukan sangat kerja tapi kena mcam ni.

3 comments:

ezy.fia said...

kesian la kalo sape yg betul2 perlukan keje lepas tu kene tipu..
mcm2 cara org skrg ni nk menipu kan..

Zie Madini said...

mcm² je skrg ni kan sis. Kerja nak menipu orang je dorng tu

MisDiarios said...

adoii ini pun ada.. T_T follow sin #1101

 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman