Thursday 26 March 2020

Dilema produk merkuri

Salam. Korang pernah pakai produk-produk merkuri ni? Kadang kita rasa produk kita pakai tu dah elok sangat dah. Yang menjual pun dok promote kata bebas merkuri, selamat KKM dan segala macam bagai. Lepas tu kita disajikan pulak dengan iklan gambar-gambar kulit flawless, putih bersih tanpa cela. Ye, aku salah sorang yang kadang-kadang terpengaruh dengan iklan sebegini.

Kulit aku jenis berminyak and selalunya time period tu akan tumbuh jerawat tapi aku tak da la masalah jerawat teruk-teruk tu. Dulu aku kalau nak carik skincare memang masuk Watson, Guardian je tak da pergi tempat kedai jamu tu. Sampailah aku jumpa iklan online waktu tu jual W*****g*** and aku try. Kotak pertama, kedua memang muka cantik. Serius muka makin licin and orang tanya pakai apa. Then masuk kotak ketiga, entah mana silap muka start naik jerawat. Bila stop, lagi teruk and start dari inilah muka akau mula berkesan jerawat walapun tak clear sangat.

Insaf sekejap pergi beli dekat drugstore balik. Then terpengaruh lagi beli D***s. Pakai 2 tahun jugak then aku stop bila terjumpa iklan ada antara krim nya yang ada merkuri. Stop then mulalah teruk naik jerawat balik. 

Paling terbaru lepas lebih kurang 2 tahun stop pakai produk dari kedai luar ni, aku beli 1 produk kawan jadi stokis yang memang tengah top iklan kat radio. Kebetulan aku pregnant muka teruk naik jerawat-jerawat halus, kusam and teruk la. Jadi waktu berpantang kawan ni datang and aku beli produk tu. Serius memang kulit aku jadi snagat ok, smooth and makin cerah. Macam biasa waktu ni orang bertanya la. Aku pakai sapai beberapa bulan kluar berita krim siang and malamnya ada merkuri. Adohai. Aku stop lagi.

Aku pakai Olay tapi tak pastilah dah tak ngam dengan muka ke ape. Muka akau berbelang and gelap sampai ada yang tegur. Bila ada yang tegur tu maksudnya memang tak kena la tu dengan aku.

Setelah puas scroll-scroll and baca review, finally aku try produk Sendayu Tinggi start dari 18 Feb hari tu. Baru sebulan guna and aku tak rasa dia mcam produk kedai jamu yang lain. Kalau korang nak tau, produk Sendayu Tinggi memang tak da jual kat kedai jamu. Hanya Watson terpilih dan online.



Kredit kedua-dua gambar dari Google. Buat masa ni aku guna 2 ni je

Bila umur makin naik and selalu terbaca Dr Rafidah and Dr Amalina kongsi kat online and aertikel-artikel lain jugak, bahaya produk merkuri jni. Nampak macam simple tapi benda meresap masuk ke kulit dan darah. Nak cantik sekarang tapi kemudian hari derita? 

1 comment:

ray said...

i've had the same experience and immediately stop. thankfully my face dah recovered.

Ray follow sini #1100

 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman