Friday 12 October 2018

My first pregnancy & Dua bulan ditahan wad : Placenta Previa

Salam. Maaf la readers semua. Aku masih lagi gigih update cerita 2017. Almaklumlah lama tak update blog. 

Serius cakap siapa pun yang berkahwin mesti nak cahaya mata. Aku and suami tak planning. Memang kalau boleh nak cepat.

Aku kahwin pertengahan bulan 1 and dapat tahu positif pregnant pertengahan bulan 4. Ingat lagi tarikh aku cek upt, 16/4/17. Waktu tu hari Ahad and aku baru balik dari kerja event luar. Saja je beli test kit tu sebab aku rasa badan macam tak sedap and lesu je. Cadangnya nak ambik vitamin b complex untuk tenaga tu yang cek awal-awal sebelum makan apa-apa.

Perasaan mula-mula tu tak dapat nak cakap. Aku beli yang biasa je. Lepas cek aku letak test kit tu kat sinki toilet sebab tak nampak apa-apa. 1 line je. Tak lama lepas tu aku datang balik tengok. Entah kenapa tak tergerak nak buang. Sekali tengok ada lagi 1 line tapi kabur. Memang kabur. Hati ni mula la tak menentu. Aku mesej kawan, "Hani, ni 1 line kan?". "Dua line la mai. Tahniah." 

Disebabkan rasa tak puas hati, aku keluar rumah balik and beli test kid yang jenis digital dekat Watson. Harga dalam Rm30+++. Balik rumah and cek, resulnya "Pregnant 1-2", yang bermaksud kandungan dalam 3-4 minggu. Ya Allah syukur sangattt. Menangis aku waktu ni. Husband tak da rumah and kerja. Balik malam baru aku tumjukkan test kit digital😊😘. Aku bukak buku pink waktu usia kandungan 7 minggu, awal bulan 5.

Setiap bulan and ada jugak beberapa kali sekali dalm sebulan aku check up. Biasala time preganant ni macam-macam kadang-kadang masalah datang. Anaemia, hb low, sampai lali dah jadinya😅. 

Aku tak la mengalami mabuk yang teruk sangat. Dalam 2 bulan aku tak boleh makan nasi putih, start muntah minggu ke-12 sampai hujung trisemester ke-2, and ada jugak bau-bau yang meloyakan tekak. Dari segi sikap, memang aku jadi baran😂. Aku sampai pernah buang perfume husband yang baru beli sebab loya.

Bila pregnant baru la aku rasa perasaan macam mana seorang mak tu sayang sangat dengan anak. Kuat emosi lagi ada la🤣. Mabuk aku start ok bila masuk 7 bulan. Aku jugak jadi sangat malas nak keluar kalau tak da hal sampai husband sebut lama tak jalan-jalan. 


I missed the moment bila first dapat tau pregnant and yup bak kata orang, enjoy the pregnancy moment!

..............................................

My first pregnancy journey tak semudah yang disangka. Tapi aku tetap bersyukur sebab percaya setiap yang berlaku ada hikmahnya☺️. Entry ni jugak mungkin boleh dijadikan panduan and bacaan bagi mereka yang mengalami masalah yang sama dengan aku.

Sepatutnya aku kena scan waktu check up Klinik Kesihatan minggu ke-28. Tapi disebabkan jadual appoinment, so aku datang full check up and scan waktu 29 minggu 2 hari. Hari ni la dimana aku dapat surat refer dari doktor untuk ke hospital. Ada 2 problem, hb low disebabkan kurang zat besi dan uri bawah (placenta previa).
 10/10/2017
Waktu dapat surat refer tu, serius cakap tak terfikir pun kena tahan wad. Aku ke hospital ditemani husband and scan sekali lagi dekat labour room, bahagian bawah dekat dewan bersalin bangunan baru, Hospital Tuanku Jaafar (HTJ), Seremban. Sampai terlelap aku menunggu giliran nak check dekat bawah tu. 

Bila doktor check and sah kan uri aku memang dekat bawah, betul-betul dekat kepala baby and tutup habis laluan nak keluar, tak tau nak gambarkan perasaan. Campur baur. And uri aku di tahap 4. So, dalam clinical term, Placenta Previa Major Type 4 Posterial. Posterial bermaksud uri berada ni belakang baby. Manakala anterial bahagian hadapan baby. Aku ringkaskan sebagai PP ye😊.

Alhamdulillah rezeki aku dimana aku dapat bilik class 2 sebab guna GL husband yang kerja government. 4 orang 1 bilik berair-cond. Semua mengalami masalah yang sama and kami jadi rapat. Even sampai sekarang still contact through group whatsapp.




Sepanjang 2 bulan duduk sini, ramai jugak kawan-kawan office yang datang. Thank you so much!😘 Dalam 2 bulan jugak macam-macam ragam pesakit wad yang kitorang boleh nampak,  dengar tengah-tengah malam and emergency moment. Pagi-pagi bangun aku dah pergi refill air sejuk 1 botol,  Ambik baju sebelah kaunter nurse, order makanan luar hantar wad and alhamdulillah husband pun tak pernah missed datang setiap hari.



Nurse dekat sini pun alhamdulillah semua baik-baik. Nurse Kavitha, Nurse Watie, Nurse Shahida, Nurse Dayang, Nurse Mastura, semua tu dah panggil kakak dah😅. Even siap bertukar nombor delivery makanan lagi dengan diorang🤣. Doktor yang merawat kami, Dr Huda and Dr Husna pun sangat baik.

Tapi disebalik tu semua ada jugak macam-macam ragam. Auntie Nisha cleaner yang suka membebel and marah patient kalau ada kesan sampah and darah😅, Nurse kecik suara lantang yang kuat bebel😅, MO yang garang tapi tumit kasut dari jauh dah dengar, Houseman yang over, student IMU yang tak beradap and Sister kecik yang straight😅. Semua ni kenangan.

Setiap 2 minggu kami yang problem PP ni akan scan untuk tengok uri naik ke tak. If uri naik lebih dari 3 cm  boleh balik. Tapi aku lama-lama jadi putus asa la nak bagi uri tu naik. Dah seronok duduk wad and tak sabar nak bersalin. Badan rasa berat and penat sangat. Perut aku menjelang ke 9 bulan memang besar. 

My PP type, posterial. Means uri tu di bahagian belakang baby. Ada jugak kes anterial, uri di hadapan and risiko uri pecah waktu operation. Kemungkinan punca kes aku because of terlalu aktif awal pregnany. So if you all dalam bulan ke-4 tu dah scan and tau uri tu lower, jangan buat kerja-kerja berat even drive, menunbuk lesung batu, banyak berjalan and stress pun tak boleh tau😂.

Seriously ni pengalaman yang tak boleh ditukar ganti. Doktor awal-awal dah inform, next pregnancy aku ada chances 85% the same thing will happen. Tapi aku ok. Allah swt is the best planner right😉.

To all staff at Wad Kenanga 4B, Hospital Tuanku Jaafar, thank you so much!😊. Till we meet again!(second pregnancy maybe🤪).
 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman