Wednesday, 7 December 2011

Dengki <-> Tamak

Salam. Bahaya kalau sifat ni ada dalam diri. Buang jauh-jauh. Tak mo tak mo. Kalau yang positif, tak pe. Contoh, "Aku nak lagi pandai dari dia". Ha..tu tak pe. Tapi kena la tingkatkan usaha.

Dengki ni kadang-kala membawa ke tamak. Entry ni aku nak hightlight dengki + tamak. Biasalah, hati manusia lain-lain. Sukar dijangka. Luar nampak baik sangat dengan kita, lembut gigi dari lidah tapi....

Story tuan tanah tentang manusia yang tamakkan jawatan. Ada kan? Banyak. Dalam kes ni dia tak nak bagi jawatan kat orang lain. Sume nak pulun sendiri. Kenapa? Dia manusia robot ke? Tuan tanah tak tahu. Dengki bila orang lain pun dapat jawatan yang sama. Why?

Jawatan tu boleh bagi makan ke? Boleh buat kaya-raya ke? Kalau study tak perform, tak guna jugak. Masuk Uni bukan tujuan untuk dengki + tamak dengan apa yang ada or pulun sume yang ada. Tak boleh ke kalau sama-sama?

Entah. Penyakit ni hanya diri tuan punya badan sahaja boleh mengubahnya. Kawan-kawan, jauhilah sifat yang akhirnya akan merugikan diri sendiri.

Google sangat baik hati mengsponsor gambar :)

7 comments:

enyheartsdiamond said...

yang gilakan pangkat itu dipanggil gipang.. tapi kalau takde dyowang, siapa nak pangkat itu? :)

Teenager Housemaid said...

moga kita semua dijauhkan dengan segala sifat yang tak baik.ni..amin..;)

mysara said...

entah la..biar la org2 yg gilakan ni amik..haha..moga2 kita dijauhkan dari sifat ni..
kalau bersaing secara sihat tak pe, ni tak, tutup peluang org lain...

ana* lieliy said...

maiiiii..hihi..segan nk komen belog ko..selama nie aku jd silent jek..hahha..belog aku xmnjd pon..AKU PEMALAS cikit..hihihi.. ! (:

snf said...

semoga kita ta tergolong dlm kalangan orang dengki dan tamak.aminn.nice entrylah tuan tanah:-)

mysara said...

ana : silent reader? tq..:) ni kirah ke? or sape ek? takut tersalah org assume nanti...;)

mysara said...

snf : aminnnn...:) tq for dat...:)

 
FULL DESIGN:JIAKREATIF╬×LT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman