Wednesday 15 May 2013

Jangan takut membeli secara online

Salam. Kali ni aku update pasal online shopping jugak! Mungkin sebab mood masih menebal. Seminggu-dua ni memang ada beberapa parcel yang sampai rumah. Balik je keje senyum lebar sebab apa yang diorder dah sampai. Terus je aku mesej seller cakap thank you and dah terima. Hehe..

Ada orang tanya, "Ok ke Mai beli online? Tak takut ke pape problem?"


So far dari pengalaman aku online shopping ni dari diploma dulu, belum pernah ada pape masalah. Alhamdulillah..sume ok je. Benda pertama yang aku beli adalah beg. Then melarat la ke mekap, tudung, baju, kasut, perfume, vitamin and so on.

Aku memang sangat prefer online shopping sebab memudahkan. Kita boleh carik apa yang kita nak. Just type and klik. Macam-macam produk yang cepat sangat muncul kat pasaran and berlumba-lumba. Tak perlu kita susah-payah keluar tengok satu-satu, ke sana-sini then kalau tak beli, buat penat kaki je. Kesiann...


Antara tips yang aku boleh kongsikan :

First, korang kena tau dari mana korang beli. Dari page or web mana. Pastikan tu antara yang page/web yang boleh dipercayai. Jangan ada maklumat yang meragukan pulak. Berhubung dengan seller untuk pertanyaan detail.

Korang kena tau barang apa yang korang nak and whether available or not? Dari segi kualiti dia pulak macam mana? Harga sama tak dengan kualiti dia? Must be reasonable and affordable.

Kalau beli baju or kasut, ukur dulu. Jangan terus bedal je. Mana-mana page/web pun akan provide segala description. Macam aku, aku siap ukur lagi semata-mata nak pastikan ukuran betul. Over kan? Haha. Tak da la rugi kalau tersalah beli.

Guna online transfer lebih memudahkan. Password and kod TAC jangan sesekali bagi kat sesape ye. Bila online transfer, incase pape problem kalau nak bukti pembayaran, ada je kat statement. Tak perlu risau. Sama macam orang yang bayar through cash deposit, ada resit. Kedua-dua method ada bukti payment.


So, jangan takut untuk online shopping..^^

8 comments:

Cik Nas :) said...

nice sharing ^^ so far dah banyak barang Nas beli online tapi takda pape masalah pun :)

A L I A said...

setuju! hehe. online shopping memudahkan bagi yang xada masa untuk keluar rumah. dan sangat convinience! klik sana, klik sini and done! lepas tu tunggu sampai rumah je. hehe. oh, talking bout blogshop, just want to promote myfrens n i punya online shop :D
https://www.facebook.com/pages/The-Lolipop-Shop/279543872147925

cik atie said...

atie pon suke online shopping... Sampai posmen tiap hari duk bawak barang kite je.. hehe

pinky said...

tak suka sngt bl online...bl online bl ssh nak dpt brg kat kedai jer...hehehe...

Mila Ahmad said...

saya pun belum pernah ada problem lagi dengan pembelian secara online.

nurul ezzatie zulkarnain said...

betul tu, Ezzatie pun lagi prefer beli online dari shopping. sebab kalau shopping, akak sales tu asyik ikut jer, nak tengok2 pun tak ada mood. hehe. so far ezzatie baru 3 kali beli on9.

Izza Sakura said...

Teringin nk mmbeli secara on9 ni tp takut gak la,sb tkpna bt ag.

QasehnyaRania said...

sekali skela ok kot.jgn terbiasa..hihi

*ciksu bab makanan slalu gak beli online.

 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman