Thursday, 25 April 2013

Tanda putih di kuku

Salam. Pernah tak korang mengalami tanda putih kat kuku? Banyak ke tak?

Aku zaman kecik-kecik sekolah rendah dulu banyak. Berbelas-belas! Sekarang ni pun masih ada. Dalam 2-3. Tanda ni turut dipanggil bunga kuku. Tang mana yang bunganyer pun aku tak tau. Tak da iras atau bayang langsung.

Pernah tak korang terfikir macam mana tanda ni boleh timbul? Saje-saje nak buat corak kat kuku ke biar nampak cantik sikit kan, ada corak-corak. 

Dulu waktu sekolah rendah kawan-kawan cakap, "Tengok kuku kau. Ada tanda putih-putih tak?" Mula la masing-masing sibuk membelek kuku. Siap kira lagi nak tengok siapa paling banyak.


Orang kata sebelah kanan, orang suka and sebelah kiri orang benci. Bila tanda tu banyak kat belah kanan, mulalah kembang-kempis hidong bangga ramai orang suka kat kite! Ala..budak-budak kan. Apa orang cakap, semua kita percayer.

Makin besar baru la aku faham yang tanda putih kat kuku ni sebenarnya menunjukkan yang korang kurang nutrient!  Tengok, nampak sangat aku tak sihat zaman sekolah rendah dulu sebab tanda tu banyak. Sekarang mesti aku dah makin sihat dan kuat. Haha..

Cuba belek sikit kuku korang tu. Banyak tak tanda putih? Kalau banyak, mulalah amik pemakanan yang sihat dan seimbang. Jangan salah anggap lagi tu tanda orang suka dan benci ye...^^

10 comments:

A L I A said...

hi. randomly do a blogwalking.
hope u can visit my blog.
btw, about ur post. mas kecik pon selalu dengar cerita pasal tanda putih kat kuku. but mine is a bit diff than you. belah kanan maksudnya ada orang rindu, belah kiri maksudnya ada orang dah lupa kita. haha. walaupun benda tu sangat childish, tapi sampai sekarang ada lagi orang cakap macam tu. :D

dyba gula-gula said...

1 dunia beranggapan gitu mase kecik kot. kiki.

ok, dah leh komen~
cantik r blog awak.
header tu wat sendirik kew?

Cik Mun said...

ok..mun cukup nutrient..hehhe

cik atie said...

haha.. btul tu.. dulu masa sekolah rendah benda tu memang selalu je ade... tapi, sekarang dah xda dah... hehe

ADILLA said...

singgah sini...
baca entri ni.. tetiba tgk kuku... ehh, x sihatnye kite.. :P

eimah siti said...

dulu masa skolah rendah, slalu ja bnda ni...huhu

Nana Liena said...

huhu..tak ada..jrang..kenapa ea ada? pelik juga

Teena said...

Dulu kawan2 cakap kalau kite ade bende putih tu, means kite ade pakwe..hehe

Btw, nice to see your blog, i'm new in blogging

Please visit mine too

insanbiasabiasa@blogspot.com

zul fazliey said...

ouuhh krg nutrient rupenyer..thnks 4 the info

Unknown said...

Aku sebelah kiri ade dua ade orang benci aku wuuu...

 
FULL DESIGN:JIAKREATIF╬×LT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman