Wednesday 10 April 2013

Blogging untuk tambah follower dan famous?

Salam. Entry ni terhasil dari bacaan aku kat blog Syazana. Sila klik untuk tahu dengan lebih lanjut.

Aku ni bukan lah blogger baru walaupun followers aku tak ramai mana. Aku mula blogging since Oktober 2009. Disebabkan bergelar pelajar, masa untuk blogging tu kurang sikit. Tambahan pulak aku tak suka tulis benda yang mengarut-ngarut dekat blog.

Sekarang ni makin ramai blogger. Group di facebook pun banyak. Ada la beberapa yang aku join tapi tak semestinya aku ada masa nak bukak semua tu.

Sekarang aku tengok dah macam jadi satu trend untuk memperbanyakkan follower sahaja! Sahaja okeh dan bukannya isi dalam blog tu sendiri. Boleh untuk promote blog kita sendiri. Tu bagus untuk orang notice blog anda tapi bukanlah dengan cara yang tak sepatutnya. 

Jangan paksa orang untuk follow kita. Terpulang pada pembaca yang datang ke blog anda.Biasanya sebab apa orang ke blog kita? Nak follow semata-mata dan meribu-ribankan follower ke? Kalau blogging cara macam tu, memang tak ke mana dan tak kan kekal lama. Kalau follower ramai, nampak famous ek? Macam tu?

Tengok macam blogger favourite aku, Fatin Liyana. Eh, FL lagi. Hek hek. Yeah! Blog FL, honeykoyuki memag aku suka baca. Bila free and line internet ok, aku akan baca entry-entry FL yang baru sampailah yang lama. Aku rasa semua aku dah baca kot! Haha.


Kenapa ramai orang suka blog FL? Even orang yang tak da blog dan berusia 30 ke atas pun suka baca blog FL okeh! Intipati dalam blog dan cara tulisan dia. FL memang cantik dan juga model sambilan selain seorang bakal doktor, tapi aku nak tanya, orang datang blog dia sebab dia cantik semata-mata ke, tak pun dia sibuk paksa orang follow dia or make something annoyed supaya orang follow dia? Tak kan...


Blog adalah hasil tulisan dan apa yang orang baca. Dari entry la orang akan tertarik dengan blog anda. Walaupun dah beberapa tahun blogging, tapi aku masih belajar. Nak menghasilkan entry yang terbaik dan dapat menarik pembaca bukan senang. But for me, aku taip apa yang aku rasa nak kongsi dengan semua.

Join Giveaway? Aku tau benda ni top dalam blogging. Aku? Seriously aku jarang join benda-benda ni. Satu-satu je aku join terpulang pada cara GA tu maca mana. Sebab ada sesetengah GA yang sebenarnya sibuk suruh kita follow itu-ini je. Sponsor hadiah yang biasa-biasa je tapi sampai hampir 10 tukang sponsor lepas tu kena wajib follow semua! What! Aku rasa macam GA tu tak da kait-mengait je.

Aku tulis dari apa yang aku tengok dalam dunia blogging sekarang. Kalau ada yang terasa tu, maaflah ye..:)

8 comments:

Kay Sablihan said...

waa.yeh2..! betul2 tu.haha

Syazana Zainn said...

kan!
Felt great bila ada orang setuju dengan opinion kite

annoying sgt benda-benda gini
-_-

kite pon blogging dah lama, tp just busy kenkadang je update.

follower pon ciput je. HAHA

but I dun mind, at least people will read out writing/opinion and so on bukan setakat join GA contest blablabla ni.

pathetic mereka ni.

fatin aziz said...

saya pun suka gak baca blog FL walaupun entry2 yg dah lama tapi still gak baca 2 3 kali..join GA pun kdg2 je sbb tak pernah nak menang..hehe

izyan said...

FL entri sgt sempoi..hehe..mmg skang byk GA/segmen..x aktif blog setaon lbih terkejut gak tgk byk GA..huhuhu..kdg2 join..tgklah klo ade mase lpg...tp klo GA byk cekedak..huhu..mls nk join..samelah masih blajar dlm blogging ni..:)

Unknown said...

setuju
mcm k.Ayu akan selalu skodeng blog sifu k.Ayu

jujur. follower bukan ukuran.
janji ukhwah bkekalan.

The Ordinary Lina said...

HAha... Hana setuju. biarlah follower ciput, tp klu ade org yg cari certain maklumat pasal entry yg kita buat n bermanfaat, msti ade yg baca. heeee

nadia farahida said...

lain orang lain cara diaaa :)

Unknown said...

biasa kan..kalaublog tu famous kita mmg tak akan follow..ahaha..entah la tak tahu kenapa.. ==' tapi blogging sbb nak tambah kawan ja..hehe..follower sikit pun tak apa..janji ada yg sudi komen2.. :)

 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman