Thursday 24 January 2013

Taklimat praktikal & thesis

Salam. 22hb Selasa, we all student tahun akhir ada taklimat praktikal pukul 10 pagi. Nama pun student, ingat punctual sangat ker? Hampir pukul 11 baru start. Kesian tiga orang lecturer yang menunggu.

Taklimat bertujuan untuk inform we all tentang apa yang perlu dibuat sepanjang menjalani latihan praktikal. Envelope yang berisi dokumen untuk diberi pada company pada hari lapor diri dan buku log diberikan. Actually, we all akan berpraktikal selama 20 minggu, 4 Feb-21 Jun.


Taklimat thesis by Dr Shikin, menerangkan tentang antara tarikh penting yang we all kena notice. You know what, its quit tough untuk praktikal and dalam masa yang sama siapkan thesis. Tiba-iba aku rasa sakit kepala terus. Thesis bukan boleh bedal asal boleh je, masuk CGPA tuh.

Untuk jumpa advisor thesis, we all hanya diberi pelepasan sebulan sekali. OMG.. Serabut I risau pasal thesis tambahan pulak for Islamic Banking, we all digalakkan untuk buat primary data and memerlukan at least 150 sample. Waa..banyak tu!

Kat mana aku praktikal? Biarlah rahsia dulu. Bila segalanya dah selesai, I will inform uoolls. Hee..


I'm sure ada dari uoolls yang mungkin ada pengalaman praktikal or thesis. Boleh share?^^

5 comments:

jeBateja said...

Pengalaman den handle budak praktikal. Den nasihatkan ikut lah peraturan syarikat dan sentiasa bertanya dan minta izin.

Den pernah marah budak praktikal kaw2 punya sebab selalu datang lewat. Bagi den itu displin dan kalau depa praktikal kat tempat den maka mereka tertakluk dengan undang2 kilang tu...den rasa ada tertulis kat buku tu.

Bertanya...contoh mcm den ni, den tak taw nak ajau apa. Den bukan cikgu or pensyarah maka kena lah bertanya, itu lebih baik process pembelajaran dlm praktikal.

Minta izin - kalau nak ambil gambar or dokumen sebagai rujukan sila lah minta izin. kita khuatir ada dokumen sensitip yg tidak boleh dibawa kuar. Macam den drawing2 part adalah sensitip dan rahsia tetapi kalau budak praktikal maw...den leh bg tapi den akan padamkan no kod or drawing number pada drawing tersebut..

Sekian pengalaman saya....bukan sebagai org yg praktikal tetapi handle org praktikal.

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

choki tade pengalaman buat thesis . practikal choki dulu pun report biasa2 je . hihihi

Ein Farah said...

waa.da ad briefing pasl prktikal...npe shah alam xde wat..trkapai2 lg kami ni haa T_T xtau nk kena wat mcm mane nti

Nurfara Hani said...

Gambar di LT ye.. hehe.

Jojo said...

kak sarah. kita pun bdk isb kt uitm segamat. nak tanye. prac kat ne ea ? hehe. kita blm start prac pun da pening ni. 1 tempat pun x dapat feedback lg. mmg lambat ke nak dpt feedback dr dorg ?

 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman