Monday 16 April 2012

Menonton Wrath of The Titans

Salam. Semalam aku sempat menonton wayang di One Segamat. Kali ni movie yang dipilih, Wrath of the Titans. Cerita ni ada mencetuskan sedikit kontroversi kerana jalan ceritanya. Nak tahu dengan lebih lanjut? Sila baca sampai habis..=_=


Sinopsis..

Satu dekad selepas kekalahan wira Kraken, Perseus-anaksetengah dewa Zeus-cuba untuk hidup dalam kehidupan yang lebih tenang sebagai nelayan dan bapa tunggal kepada anak lelakinya berusia 10 tahun, Helius.

Sementara itu, perjuangan untuk rages ketuanan antara tuhan-tuhan dan Titan sedang berlangsung. Masalah yang timbul adalah kekurangan pengabdian manusia, tuhan yang kehilangan kawalan, Titan yang dipenjarakan dan pemimpin mereka yang ganas, Kronos, bapa saudara Zeus, Hades dan Poseidon. Pemerintahan bertiga telahditumbangkan bapa mereka suatu ketika dahulu, menyebabkan Hades ke jurang suram Tartarus, penjara yang terletak jauh di dalam gelap gua.


Perseus tidak boleh mengabaikan panggilan benar apabila Hades, bersama-samadengan anak Zeus 'ketuhanan, Ares (Edgar Ramírez), cunba untuk menggunakan Kronos untuk menangkap Zeus.  Kuasa ketuhanan yang selebihnya di Zeus disedut, dan neraka terpancar ke atas bumi.

Zeus yang separa dewa cuba menyelamatkan manusia dengan bantuan Permaisuri Andromeda.

Komen..

Kenapa aku kata kontroversi? Coz aku pernah baca entry yang mengupas tentang isu cerita ni. Cerita ni berkaitan dengan dewa dan tuhan bagi agama Kristian. Diakui ada juga makhluk bermata satu menyerupai dajjal yang ditunjukkan. Perkaitan dengan Hari Kiamat dan bermacam-macam lagi. Zeus digambarkan sebagai anak tuhan.



Memang ada yang kata cerita ni memesongkan kita sebagai umat Islam. Tapi pada aku, kalau anda berani dan ingin melihat bagaimana cerita tentang kefahaman dari skop agama diorang, pergilah menonton. Aku sure ramai readers yang bijak pandai boleh menila cerita ni.

Bila menonton verita ni buat aku sedar yang masyarakat Kristian memang telah merubah apa yang sepatutnya dari kitab asal. Basicnya sama macam cerita dalam agama kita. Tapi banyak yang telah diolahnya. Satu yang musykil, dewa pun boleh mati, berbunuhan dan macam-macam lagi.


Inginkan kelainan? Jomlah menonton filem ni dan nilai sendiri. Percayalah tak rugi anda membayar harga tiket.. Bila anda menonton, pastilan betul-betuk kusyuk and fahamkan dengan betul. Kalau tak, complikated sikit..

So, selamat menonton!

No comments:

 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman