Monday 9 January 2012

Pelajar & Politik

Salam. Dah masuk 9hb. Apa yang hot dengan tarikh ni? Gerakan 901 kan? Banyak la jalan kat KL tu tutup hari ni. Kesian pada mereka yang menggunakan lalu-lintas.

According to artikel yang aku baca dalam Berita Minggu yang bertajuk. 'Apa patut dicari pelajar IPT', ini yang membuatkan terhasilnya entry yang ditaip seawal pagi.

Macam-macam yang kita dengar student IPT sertai demonstrasi itu la, ini la. Apa faedahnya? Apa sebenarnya yang they all nak tunjuk? Apa yang they all dapat? Ish..memalukan betul la. Terpelajar tapi...

Seorang penceramah yang datang ke UiTM pernah bercerita tentang seorang mahasiswa UIA yang mengikuti perhimpunan haram tak lama dulu. Siswa tersebut merupakan pelajar tahun akhir jurusan Undang-undang. Dan disebabkan perkara tersebut, dia telah dibuang universiti. Kan dah rugi tu. Hancur harapan mak bapak.

Matlamat anda ke IPT untuk mengejar masa depan yang cerah. So, jangan sia-siakan. Jangan involve dengan benda yang tak berkaitan. Konon involve dalam demonstrasi to show kebebasan. Apa tu?

Kalau rasa nak involve sangat dengan politik, habiskan belajar tu dulu. Aku ada sorang kawan yang nak sangat-sangat involve dalam salah satu parti pembangkang. Of course dia tak boleh dengar apa-apa yang kurang enak tentang parti dia. 

Disebabkan sekarang dia sedang mengambil ijazah di salah sebuah IPTA, dia tangguhkan niat tu dulu and bercadang nak involve dengan serius after tamat pengajian kelak. Emm..awal-awal dia dah cakap dengan aku, 'Aku tak kan dapat kerja kat kerajaan'.

Pic ni ada kaitan ke? Tengah seronok mengoogle, aku suka pulak pic ni. Seronok seh menjulur *betul ke word ni?* kat rumput tengah-tengah tu. Eh, tak panas ke? Agak-agak kat Malaysia ada tak tempat yang boleh study sambil menjulur cam ni?

5 comments:

akue said...

mungkin mreka brminat utk berpolitik..tpi memg syg lh dah thun akhr kna buang...musnah hrapan ibu bapa...

Mysara Ab Rahman said...

tu la..nk involve pn biar la hbskan stdy dulu...

♥c!k Ann♥ said...

bila berpolitik, tanpa sedar secara automatik terlibat dengan kerajaan...
suker x suker,jangan sehingga kata-kata itu akhirnya memakan diri,,,=)

sea_lavender said...

setuju3x capai la matlamat sebnar kte masuk u dlu~~ hentikan la nk join2 ni.. kasi cmerlang dlu nti involve la..my dad pn da pesan awl2 jgn join~~

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

hurmm..ade pro dan cons. tapi kalau tgk keadaan dlm malaysia, ape2 hal kalau nak berpolitik, biarlah habis belajar.kalau btul2 tak suke gov pun, diam2 sudah.pangkah aje yg lain masa undi.hihi~

 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman