Tuesday 10 January 2012

Jangan salah pilih jurusan

Salam. Bulan 3 nanti akan ada batch degree yang baru masuk. And 2 bulan lepas batch diploma baru masuk. Ada je yang akan masuk dan tamat setiap sem. Setiap course jumlah pelajarnya tak sama and dapat dilihat which course yang paling menjadi pilihan.



Kalau kata kat UiTM Segamat untuk degree dalam fakulti business, Finance menjadi pilihan. Paling sikit student course Marketing.

You all rasa you all dah pilih course yang betul ke? Adakah itu pilihan utama or sekadar tangkap muat? Tak kisah la peringkat diploma or degree. Buat adik-adik, you all have to take note!

Aku nak kongsi satu cerita kisah benar tentang one of my friend zaman diploma dulu. Amik course Diploma in Transport under UiTM programme. Sem 1 and 2, result dia bawah 2.00. Sem 3 pointer naik pada 2.44. But CGPA dia untuk tiga sem tu bawah 2.00 and dia dibuang kolej. Latest one, aku dengar dia amik Diploma Kejuruteraan Mekanikal kat Politeknik and ada di antara sem yang dia dekan! Bayangkan betapa jauh beza pointernya dibandingkan dengan course yang dulu.

Dari sekolah menengah form 4 dah boleh tentukan aliran. Yang habis diploma, banyak course yang boleh dipilih. But, jangan tangkap muat.

There are several guidelines for adik-adik yang tengah confius nak pilih course apa and still can't make decision.

First, minat. Setiap apa yang kita buat mesti kena ada minat. Kalau tak, susahla. Tentukan minat dulu. Dari form 4 dah boleh pilih aliran. Jangan jadi aku yang minat Banking dari umur 11 tahun but suddenly amik Sains Tulen. Sangat tak kena. Banyak aliran. Sains Tulen, Sains Fizikal, Perdagangan and others.

Second, kemampuan diri. Jangan over confident pulak. Rasa tak mampu jangan bawak. Percaya pada diri sendiri. Paling penting, jangan ikut kawan. Tengok kemampuan you all dalam bidang mana. Tak semestinya yang you all minat, you all mampu bawa kan? Like one of my neighbour baru-baru ni dah dibuang dari pengajian coz result yang teruk. Padahal course tu memang minat dia. 

Third, pasaran kerja. Jangan pakai ikut suka, amik. Isilah kekosongan yang diperlukan dalam pelbagai sector dan bukannya menambah lambakan graduan yang ada. Apa guna kalau ada internet tapi tak boleh search. Tak pun, baca newspaper pun kita boleh tahu condition sekarang.

Fourth, Program Jom Masuk U. Setiap tahun ada program ni or yang seumpama dengannya. Rajin-rajinkan lah pergi. Banyak IPT yang mengambil bahagian. Kat situ, tanya je apa yang you all nak tau. Pahmplet akan diberi untuk you all lagi faham.

Finally, bincang dengan ibu ayah. Parents tahu apa yang terbaik untuk kita. Sometimes, they all lebih tahu kecenderungan kita. Restu they all penting untuk kejayaan masa depan.

Annyway, you are the one who manage your future. Jangan buat tindakan yang salah coz kelak akan merugikan diri sendiri.

Good luck!:)

11 comments:

jeBateja said...

Uikk....susah jugak erk....minat sesuati couse lom tentu ia buat kita berjaya....

Emmm...den pilih couse buat puding...ada..?? Ahakz...


Err...ini post...den komen yg pertama ke...??

Mysara Ab Rahman said...

course puding? alamak..nk amik kt mana tu..:p

iye la..yg pertama..baru je update ni...:)

Fazleyatul Aini said...

saya dulu pilih kos ikut suka je. haha alhamdulillah boleh bawak. kalau tak, errrr

Unknown said...

setuju , tapi kadang2 kos yg kiter minat , selalu tak dapat .

Unknown said...

ahha kita kan salah pilih....adeh
jgn dikenang brg yg lepas...

Zie Madini said...

yup setuju. jgn salah pilih jurusan. coz it happened pd akak taw. skrg akak berkerja dlm bidang yg totally different dari apa yg akak study dulu :(

Nalisa Syahira said...

ahh , sy pun confuse nak ambil kos apa , sendiri punya minat pun tak tahu , hmm .

akue said...

pilih yg btul2 minat...baru semangat belajar n effect pljaran tu brguna...tak membosankan....

cik ika said...

setuju sgt entry ni..ika pun skrg terasa terbeban amek kos ika skg ni..cube meminatinya.but hati ika lebih terjurus kpd bidang perguruan dr engineering..so, berhati2 semasa memilih k.

Myra Abdullah said...

really agreed!!

minat.kemampuan and prove it.
yg penting jgn ikot org.yg nk berjaya adalah diri sendiri bukan org lain.

Unknown said...

saya dulu pilih chemical tapi dapat civil eng.oklah...civil cepat dapat kerja...pasaran tinggi...silalah berkunjung ke blog saya...www.rayflexs.blogspot.com

 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman