Friday 30 December 2011

Trend cerita dari novel

Salam. Wah, sekarang ni banyak pulak cerita adaptasi dari novel kan. Tumbuh bak cendawan! Disebabkan aku ni peminat novel, so memang aku tau la. And kita pun boleh beza, mana part best, mana tak, mana yang dibuang, diubah.

Agaknya trend ni dari mana? Dari barat ke? Macam Harry Potter and Twilight. Yeah! Siri kegilaan ramai. Ketujuh-tujuh buku Harry Potter selamat dalam koleksi aku but Twilight belum lagi la. Aku Twilight ni biasa-biasa je.





Kat Malaysia pulak cerita adaptasi dari novel mula menghiasi kaca tv tak kurang jugak layar perak. Ombak Rindu yang dibintangi pelakon popular Maya Karin, Aaron Aziz and Lisa Surihani mencatatkan kutipan RM 11 juta. Wow! Ni semua penangan peminat novel tersebut dan juga peminat pelakon itu sendiri.



Actually aku belum lagi berkesempatan menonton movie ni. Ada je kekangan. Almaklumlah, kat Segamat baru je nak bukak panggung.

Sekarang ni drama yang sedang ditayangkan di Astro, Bicara Hati, dari novel terbitan Alaf 21. Lakonan Sharnaaz Ahmad dan Kris Cempaka @ Kris Suzanne. Kris ni finalis dari program Pilih Kasih. Novel ni best jugak. Karya pertama Damya Hanna.






Baru je hot berlalu drama Nora Elena. Dari novel Kasih Yang Suci terbitan Alaf 21. Seriously aku sangat suka cerita ni. Duduk depan tv tu menunggu setiap hari. Lagipun aku suka tengok Siti Saleha and Aaron Aziz yang sweet berdua tu.



Dan yang paling terbaru dan akan menghiasi slot Akasia mulai Isnin depan, Gemersik Kalbu. Juga dari terbitan Alaf 21. Emm..nampaknya novel-novel Alaf 21 hot kan.



Actually aku tak minat dengan Aqasha ni. Ayu Raudhah ok la. Tang hero yang tak berapa berkenan ni. Tapi nak buat macam mana, dah itu hero yang dipilih. Tengok je la. Novelnyer best so layan..

Memang sekarang dah macam trend kan. Banyak cerita dari novel. Tapi cerita dari novel ni best. Oh tak ye. filem Lagenda Budak Setan juga adaptasi dari novel karya Ahadiat Akashah. Tengok betapa topnya cerita tu ditambah pulak dengan pelakon yang memang mampu menarik penonton ke panggung.

Emm..dalam banyak-banyak novel aku baca, boleh tak kalau nak suggestkan aA+bB karya Hlovate terbitan Jemari Seni and M.A.I.D karya Suri Ryana terbitan Kaki Novel dijadikan drama or filem? Oh..sangat best cerita keduanya. Aku dah ulang berkali-kali! Malahan aku pernah suggestkan kat penulisnya, Suri Ryana. Huhu

6 comments:

Fazleyatul Aini said...

aku bukan mistress pon best !

cik wanie Lovela (CWL) said...

tak minat ayu raudah belakon ..:p cerita novel dia besa2ala2 noraelna last2 xcept suami dia juga hehe

Myra Abdullah said...

haahkan byk betul skrg ni nk wat drama yg diadaptasi dr novel or books kan..
mmglah bagus,tp hope jgnlah dilupe pd penulis books tu.
hee =)

cik ika said...

novel lgi best..hehhehe

Anonymous said...

btol....cter nie mmg bezz glerr

Anonymous said...

n0vel bini ak tomboi k?...bezz gak...

 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman