Sunday 18 December 2011

Tension sampai nak berhenti?

Salam. Student Uni sila jawab, anda pernah rasa tension tak? Of course akan ada. Tu memang standard. 

Jadi student Uni bukan satu perkara yang mudah. Especially degree. Totally different with diploma. Sem 6 diploma tak seteruk sem 3 degree. Dengan 7 subjects this sem dah cukup buat kepala aku berserabut. Tapi itulah cabaran student kan. Kita kena kuat.

Tau tak, bukan senang untuk anda mendapatkan sehelai surat tawaran kemasukan ke IPT tu? Berapa lama anda berusaha? Berapa lama perjalanan masa persekolahan?

Aku bincangkan tajuk ni coz ada member yang sekarang ni dalam dilema nak berhenti. Dia dah tak sanggup. Lain course dengan aku tapi fakulti yang sama. Antara salah seorang pelajar yang cemerlang ketika diploma dulu. Tension coz dia rasa tak boleh perform. Jangan cepat putus asa. Final exam ada lebih kurang 2 minggu lagi. Berhenti sekarang bermakna anda seorang yang cepat mengaku kalah.

Kes berlainan pun sama coz tak boleh nak bawak satu subject ni. One of my friend, same course. Sampai nak berhenti semata-mata kerana satu subject ni. Menangis tak dapat nak buat test sampai fikir macam tu.

Kawan-kawan, setiap cabaran, kesusahan yang kita rasai sekarang pasti ada ganjaran kemanisannya di hadapan. Jangan mudah mengaku kalah. Ingat, anda antara orang yang terpilih dapat menjejakkan kaki ke Uni. Jangan sia-siakan peluang yang ada.

Bina keyakinan. Be positive and banyakkan berdoa moga segala urusan dipermudahkan.

Me and my roomate, Ina meet Syira and Intan di UiTM Shah Alam..our friends during diploma..

2 comments:

ika said...

betul, ambik dgree lg stress kn :D

Mysara Ab Rahman said...

aah...stress memanjang kdg2...

 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman