Saturday 24 December 2011

Di sebalik wang kertas & syiling baru

Salam. 21hb baru-baru ni, Bank Negara Malaysia telah melancarkan wang kertas baru. Sangat cantik dan seperti yang dikatakan tahap keselamatan dipertingkatkan.

Ada yang kata macam duit permainan Saidina? Ye ke? Maybe coz its colourful right? Sape yang tak tertarik hati tengok wang kertas baru tu. Dengan not RM20 colour oren lagi! InsyALLAH akan digunakan pertengahan tahun hadapan. Just wait untuk berada di tangan anda.:)



Wang syiling pun telah diperkenalkan terlebih dahulu sekitar pertengahan tahun hari tu dan juga mula digunakan tahun depan. Boleh la start simpan duit syiling yang ada sekarang. Takut tak dapat jumpa lagi.



Sebagai pelajar Perbankan Islam, aku akui yang duit kertas ni tak bernilai. Ia hanyalah sekeping kertas yang kita percaya pada nilai yang tertulis di atasnya. 

Memang paper money menjadi antara perbahasan yang selalu diutarakan kerana dalam sistem Islam, gold dinar yang sepatutnya digunakan. Rasulullah saw juga pernah bersabda untuk umat Islam menggunakan gold dinar bagi tujuan transaksi mereka.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir pernah mengutarakan supaya Malaysia menggunakan sistem gold dinar sewaktu pemerintahannya tapi nampaknya ia masih belum mampu direalisasikan kerana berhadapan kesukaran for international trade.

Gold dinar nilainya fixed, excellent medium exchange berbanding nilai paper money yang fluctuate. Paper money mengandungi riba dan mungkin kita yang tak sedar kerana sistem perbankan kita bertumpu dari World Bank, US.

So, disebabkan kita harus according to law, just use the paper money but minimize it. Aku tak boleh nak update panjang-panjang coz nanti korang jugak yang penat baca. Hehe. But apa yang aku update adalah kesimpulan yang paling korang senang faham.

Nota kaki : Aku akan update tentang riba nanti. Riba bukan sahaja in term of money, it can be anything. So, I will explain it later untuk panduan kita bersama..:)

2 comments:

Anis Aryna Shamsuddin said...

niw duet baru y kite akan gune next year ehhh/ chantekkk2! (:

Mysara Ab Rahman said...

yup...colourful kn....

 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman