Friday, 2 December 2011

Di sebalik pengharaman daging khinzir

Salam. Hari ni aku nak bercerita pasal daging khinzir. Of course semua tahu yang ia diharamkan bagi umat Islam.

Menurut sorang ustaz zaman sekolah dulu, katanya dalam daging khinzir ni mengandungi satu kuman yang tak boleh nak dihapuskan. Tapi kalau untuk masyarakat Cina, ni lah makanan favourite diorang.

Baru-baru ni aku ke Billion, Segamat, aku terjumpa makanan segera 'Vegetables Bak Kut Teh' dan ada tanda/cop 'halal'. Apa ni? Dah terang-terang tau Bak Kut Teh tu apa kan. Yang sesuka hati letak tu apesal? Ni mesti diorang buat cop palsu. Tanda halal yang dibuat dalam tulisan jawi pulak tu. Bengkak je hati tengok.

Aku jugak pernah baca satu artikel tentang sorang pelajar kita yang menuntut di Eropah TERmakan daging khinzir selama 4 bulan! Dia tak tahu pun coz selama ni ingatkan daging ayam tapi alhamdulillah akhirnya dia tahu. Katanya rasa daging tersebut tak jauh beza dari daging ayam malahan lebih sedap. Agaknya ni sebab masyarakat Cina gemar.

Baru-baru ni aku tengok satu video di Youtube. Tak sure la korang dah tengok ke belum. Tak sangka sampai macam tu sekali daging tu. Keluar ulat. Ulat dalam perut yang tak kan terhapus lagi. Sangat geli aku tengok.

Pada yang belum tengok, sila klik SINI

Nota kaki : Setiap apa yang diharamkan Allah swt, pasti ada hikmahnyer..:)



4 comments:

Anna Boleyn said...

hye dear,

nak jemput dtg ke majlis resepsi hana & che arm.

nak address pls.. nak pos kad kawen.

send kat email nh.hana0610@gmail.com ni kay :)

jeBateja said...

hishhhh....mmg babi sungguh...ahakz.....den pernah termakan daging tu kat bahau...depa simpan dlm kuih pau.....sangat busuk oooooo

mysara said...

kak hana : ok sis...:)

mysara said...

jebat : termakan? yeke? bahaya ni...kt Segamat ni pn kena hati2 cari tempat makan..

 
FULL DESIGN:JIAKREATIF╬×LT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman