Sunday 20 November 2011

Bukan 'enjoy' semata-mata

Salam. Tajuk bertujuan untuk munasabah diri sendiri and terpulang pada siapa yang membacanya.

Ya..Dalam hidup harus ada enjoy. Enjoy yang macam mana? Asalkan masih berpandukan agama. Kadang-kadang aku sedih tengok manusia yang fikir hidup ni semata-mata untuk berseronok? Pernah jumpa? Terutamanya pada individu yang masih muda.

Hidup kalau tak da matlamat, hancurla. Matlamat bukan untuk dunia je, tapi akhirat jugak. Nak ke kita jadi orang yang tak berguna?

As a muslim *aku tak kata aku bagus*, cuba lah memperbaiki diri dari semasa ke semasa. Mana yang terkoyak tu ditampal. Mana yang masih kosong, diisi. Diri harus berubah. Bersyukurlah dilahirkan sebagai seorang muslim. Sama-sama lah kita memperbaiki diri.

As a student, tanggungjawab sepenuhnya pada pelajaran. Ilmu yang dicari tak kan habis. Kita akan belajar hingga lah ke liang lahad. As a university student, you should have to focus. Set you goals. Bukan semata-mata untuk dapat result yang bagus, tapi applykan ilmu yang ada.

Bayangkan harapan ibu bapa anda yang menghantar anda ke sekolah sejak umur 5-6 tahun and sampai sekarang masih menanggung perbelanjaan anda. Kadang-kadang aku mengalir air mata bila mengingatkan pesanan diorang. Tanggungjawab sebagai seorang anak sangat besar.

Sometimes aku terfikir, apa yang aku dah sumbangkan, apa yang aku dah buat. Tak guna ada ilmu kalau tak dipraktikkan. Pernah dengar term 'dengan ilmu, kita beramal'??

So, kawan-kawan, ini hanya coretan. Conclusion, hidup bukan hanya untuk berseronok dan bukan untuk dunia semata-mata. Positifkan diri anda, sayangi agama, keluarga dan segala disekeliling anda..:)



 
FULL DESIGN:JIAKREATIFΞLT™ Copyright to:Mysara Ab Rahman